INŻYNIERIA EKOLOGICZNA
dodatkowe informacje na agrobiol.sggw.pl
- Przedstawienie studentom aktualnego kompendium wiedzy podstawowej i praktycznej dotyczącej: biologii, rolnictwa, leśnictwa oraz ochrony i kształtowania środowiska
- Zapoznanie studenta ze skalą modyfikacji środowiska przyrodniczego
- Ukształtowanie u studentów ekosystemowego podejścia w ocenie wszelkich form działalności człowieka
- Studenci powinni opanować podstawową wiedzę z zakresu polityki środowiskowej oraz niezbędnych instrumentów prawnych i ekonomicznych
- Absolwenci studiów I stopnia powinni być przygotowani do podjęcia pracy zawodowej w obszarach szeroko rozumianej ochrony środowiska,
Efekty kształcenia
1. Zakładane efekty kształcenia w zakresie Inżynierii Ekologicznej
(studia inżynierskie, profil ogólno-akademicki)
Osoba posiadająca kwalifikacje pierwszego stopnia:
Symbol |
Kierunkowe efekty kształcenia po ukończeniu studiów I stopnia na kierunku Inżynieria Ekologiczna |
Odniesienie do efektów kształcenia dla obszarów nauk przyrodniczych, rolniczo-leśnych i technicznych |
||||||||||||||||||||||||||||
Wiedza |
||||||||||||||||||||||||||||||
E1A_W01 |
rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze, z uwzględnieniem czynników antropegennych, praktyką rolniczą i leśną, w połączeniu z elementami nauk technicznych |
P1A_W01 R1A_W01 Inz_W02 |
||||||||||||||||||||||||||||
E1A_W02 |
ma podstawową wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia zjawisk i procesów przyrodniczych i zastosowania jej w zadaniach inżynierskich z zakresu inżynierii ekologicznej |
P1A_W02 R1A_W01 Inz_W02 |
||||||||||||||||||||||||||||
E1A_W03 |
ma szeroką wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla inżynierii ekologicznej oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi i rolniczymi, leśnymi i naukami technicznymi |
P1A_W01 R1A_W03 Inz_W05 |
||||||||||||||||||||||||||||
E1A_W04
|
zna podstawowe metody statystyczne do analiz zjawisk i procesów zachodzących w środowisku i w technikach i technologiach środowiskowych |
P1A_W02 P1A_W06 R1A_W02 |
||||||||||||||||||||||||||||
E1A_W05 |
wykazuje podstawową znajomość podstaw prawnych niezbędnych w dziedzinie inżynieria ekologiczna i zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii |
P1A_W09 R1A_W02 Inz_W05 |
||||||||||||||||||||||||||||
E1A_W06 |
ma podstawową wiedzę na temat najważniejszych współczesnych globalnych problemów: zachowania bioróżnorodności, ocieplenia klimatu zrównoważonego rozwoju, produkcji żywności, braku wody |
P1A_W04 R1A_W03 |
||||||||||||||||||||||||||||
E1A_W07
|
zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej i badawczej i zarządzania środowiskiem |
P1A_W11 R1A_W09 Inz_W03 |
||||||||||||||||||||||||||||
Umiejętności |
||||||||||||||||||||||||||||||
E1A_U01 |
posługuje się metodami matematycznymi w naukach przyrodniczych, technikach i technologiach ochrony środowiska, potrafi opisać matematycznie zjawiska i procesy fizyczne i chemiczne w środowisku |
P1A_U06 Inz_U03 |
||||||||||||||||||||||||||||
E1A_U02 |
posiada umiejętność projektowania eksperymentów, przeprowadzania analizy statystycznej oraz krytycznej oceny wiarygodności wyników |
P1A_U05 Inz_U01 |
||||||||||||||||||||||||||||
E1A_U03 |
stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla inżynierii ekologicznej |
P1A_U01 Inz_U02 |
||||||||||||||||||||||||||||
E1A_U04 |
posiada umiejętność przygotowania prezentacji i plakatu i wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych i ogólnych, z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla inżynierii ekologicznej |
P1A_U10 R1A_U01 |
||||||||||||||||||||||||||||
E1A_U05 |
umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla inżynierii ekologicznej |
P1A_U09 R1A_U08 |
||||||||||||||||||||||||||||
E1A_U06 |
ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla inżynierii ekologicznej, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego |
P1A_U08 |
||||||||||||||||||||||||||||
E1A_U07 |
wykazuje umiejętność poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla inżynierii ekologicznej i pokrewnych nauk przyrodniczych, rolniczo-leśnych i technicznych |
P1A_U07 R1A_U07 Inz_U06 Inz_U05 |
||||||||||||||||||||||||||||
E1A_U08 |
wykorzystuje język naukowy w podejmowanych dyskursach ze specjalistami inżynierii ekologicznej i pokrewnych nauk przyrodniczych, rolniczo-leśnych i technicznych |
P1A_U R1A_U02 R1A_U09 |
||||||||||||||||||||||||||||
E1A_U09 |
potrafi zdobywać informacje korzystając z internetu i uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany |
P1A_U03 R1A_U01 |
||||||||||||||||||||||||||||
E1A_U10 |
potrafi przygotowywać założenia do projektów inwestycyjnych i ocen oddziaływania związanych ze środowiskiem i ich oceną |
Inz_U08 |
||||||||||||||||||||||||||||
E1A_U11 |
przeprowadza obserwacje terenowe oraz wykonuje w terenie lub laboratorium proste pomiary fizyczne, biologiczne i chemiczne |
P1A_U06 |
||||||||||||||||||||||||||||
E1A_U12 |
wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego |
P1A_U04 R1A_U04 |
||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Objaśnienie znaczeń:
P – obszar kształcenia w zakresie Inżynierii Ekologicznej
A – profil ogólno-akademicki
W – kategoria wiedzy
U – kategoria umiejętności
K – kategoria kompetencji społecznych
01, 02, 03 i kolejne – numer efektu kształcenia
Inżynieria Ekologiczna
nowy kierunek studiów na Wydziale Rolnictwa i Biologii SGGW
W roku akademickim 2012/2013 na Wydziale Rolnictwa i Biologii SGGW został otwarty nowy kierunek 3,5 – letnich, stacjonarnych studiów — inżynieria ekologiczna. Jest to przyrodniczo-techniczny kierunek studiów, nastawiony na kształcenie specjalistów przygotowanych do rozwiązywania problemów współczesnego środowiska przyrodniczego.
Inżynieria ekologiczna to dyscyplina wiedzy, której celem jest odtwarzanie, projektowanie i kształtowanie ekosystemów przynoszące korzyść (wielkość i jakość produkcji) zarówno człowiekowi jak i naturze. Za początek inżynierii ekologicznej można uznać międzynarodową konferencje naukową zorganizowaną w Trosa w Szwecji w 1991 roku. Inżynieria ekologiczna jest wykładana na niektórych stanowych uniwersytetach USA (Floryda, Nowy Jork , Illinois, Nebraska).
W trakcie studiów na tym kierunku studenci zdobędą podstawową wiedzę biologiczną oraz wiedzę w zakresie kształtowania i ochrony środowiska, produkcji leśnej i rolniczej, a także w zakresie problematyki inżynierskiej związanej ze środowiskiem przyrodniczym. Studenci uzyskają także specjalistyczną wiedzę i umiejętności oceny technik i technologii stosowanych w gospodarce rolnej i leśnej oraz inwestycji infrastrukturalnych i przemysłowych w aspekcie wpływu na środowisko. Studenci poznają zasady przyrodnicze, administracyjne i prawne produkcji energii ze źródeł odnawialnych (OZE) i tradycyjnych.
Absolwent studiów będzie posiadał umiejętność oceny stanu środowiska i skutków zmian spowodowanych jego użytkowaniem, zmianami klimatu, inwestycjami infrastrukturalnymi i przemysłowymi i będzie przygotowany do opracowywania raportów i ekspertyz ekologicznych w różnych aspektach i na różnym poziomie szczegółowości. Uzyska specjalistyczną wiedzę i umiejętności w zakresie monitoringu zarządzania środowiskiem i proekologicznych technologii w kształtowaniu środowiska. Absolwent kierunku inżynieria ekologiczna będzie przygotowany do oceny skutków katastrof ekologicznych spowodowanych zarówno działalnością człowieka jak również przez czynniki naturalne i zmiany klimatu oraz oceny projektów technicznych związanych z funkcjonowaniem środowiska przyrodniczego.